Mit olvassanak a 7-8. osztályosok?

Nem tűntem el, s olvasok még mindig, amikor időm engedi, csak hát igazság szerint egy elég strapás két hónapon vagyok túl. Két szakdolgozat megírása, leadása, vizsgák, aztán hamarosan államvizsga... szóval akad(t) teendő bőven. Most is épp az irodalom módszertani záróvizsga tételeimet nézegetem. Apropó... kíváncsi lennék a véleményetekre az egyik tétellel kapcsolatban. A feladat egy 5 tételből álló ajánlott olvasmány-lista elkészítése a 20. századi világirodalomból 7-8. osztályos tanulóknak. Ti mit ajánlanátok a kis nebulóknak? :)

14 megjegyzés:

Tara Nima írta...

Anita Diamant - bármelyiket
Móra - Aranykoporsó
Kodolányi - bármit
Szerb Antal - szintén
Oscar Wilde - A Canterville-i kísértet

soroljam még?:) olyan rég volt már az a 8. osztály. hogy már arra sem emlékszem, milyen írókat tanultunk akkor.

Amadea írta...

Hát Lulin, nekem elég radikális nézeteim vannak ezen a téren... sztem a kötelező olvasmányok eleve hülyeség (bocs). De szerintem előbb könnyedebb olvasmányokkal kellene megalapozni a gyerekeket az olvasásra, ha úgy tetszik, treníroztatni, és később rá lehet térni a "nehezebb" művekre, természetesen mindezt egyéni szintre lebontva, hiszen senki nem fejlődik azonos tempóban, + más az érdeklődési köre (tehát nem egy olvasmányt javasolnék, hanem több választási lehetőséget, esetleg a gyerek is előállhat a saját ötletével, és megkérdezi a tanártól, h ő ezt olvashatja-e a tanár által felsoroltak helyett, vagy akár mellett).
Nima, tudom, h úgy tűnik, h mostanában csak kötözködöm veled, de hidd el, nem így van, nagyon kedvellek, de sztem az Aranykoporsó nem való gy 13-14 éves gyereknek...

lulin írta...

Amadea, egyetértek veled, itt tulajdonképpen nem is kötelező, hanem ajánlott olvasmányokról lenne szó. De nekem is hasonló problémáim vannak a feladattal.. Szerintem ez annyira osztály-, sőt gyerekfüggő. Nem igazán lehet egy olyan listát összeállítani, ami bármelyik 7-8. osztályos közösségnek feladható. Amúgy nézelődtem ezügyben az interneten, és számomra is döbbenetes, hogy némelyik iskola milyen könyveket ajánl ennek a korosztálynak. Csak néhány példa: Svejk, Állatfarm, 1984. Szerintem nem igazán 14 éveseknek való olvasmányok.

Amadea írta...

Hát Lulin, nem is. És csodálkoznak, hogy a gyerekek megutálják az olvasást? És még őket hibáztatják? Ezek hülyék:O Sztem az a baj, hogy saját magukat veszik alapul, mivel a saját 13-14- éves énjüket már elfeledték. De akkor miért nem csináltatnak ehhez kapcsolódó teszteket az iskolákban? És miért nem hagyják, hogy egy kis önállóságuk legyíen, miért kell ezeket a súlyos műveket a szájukba rágni? Már nem kétévesek, tudnak ők már dönteni, mit szeretnének olvasni! Segyteni kellene, nem előírni...
Ohh, nem írok már ide neked ilyen bazi kommneteket, inkább a saját blogomra, és belinkellek, hogy tessék ide is írni:) Oké?:)
Persze ettől függetlenül ideírom, hogy milyen könyveket ajánlok, a blogomon pedig kipufogom magam a témával kapcsolatban...

Tara Nima írta...

hát...valóban, az én első három ajánlásom asszem, ki lehetne húzni. nem igazán tiniknek való. nagyon el kellene mélyednem a könyvkínálatban, ha ennek a korosztálynak kellene ajánlani. mert mondjuk Rejtő ugye nem feltétlen lenne iskolai tananyag, meg a MAgus-könyveket sem néznék jó szemmel a tanárok. szerintem ha egy gyerek olvasni akar, akkor megtalálja ő a könyveket, inkább az ízlésüket kellene terelgetni. mert egy alien-könyv igen izgalmas tud lenni, csak értékkel nem tud bírni.

Amadea írta...

Nima, attól függ, ki mit tekint értéknek... pl. egy szőrsznob tűzre vetné Beagle-t vagy Zafónt, mi pedig imádjuk őket. Miért ne olvashatnának Alien könyveket IS?
Sztem mindegyik könyvnek van értéke.

Tara Nima írta...

Zafón ellen semmi kifogása nem lehet a sznoboknak, legalábbis szerintem.
próbáltam már sznob szemmel nézni könyvekre. némely esetben megértem az ellenérzést, de például nekem egy Stendhal a romana-füzetek szintjén van, bővebb lére engedve.
aliennel tényleg nincs gond, ha mást IS olvas. tényleg nem tudom, mit lehetne ajánlani. Brezinát vagy Darren Shant mégse kellene a tankönyvekbe beletenni.:)

lulin, milyen témakörök vannak ennyi idősen?

lulin írta...

A kötelezők 7-8. osztályban általában Légy jó mindhalálig, A kőszívű ember fiai, Ábel a rengetegben, de ha jól tudom, nincs előírás a kötelező olvasmányokra, tehát a tanár maga dönthetné el, hogy mit ad fel. Nekem egyébként ezzel nincs bajom, mert szerintem jó, ha megismerkednek a gyerekek ezekkel a klasszikusokkal, de az ajánlott irodalmak terén szerintem kicsit el lehetne rugaszkodni.

Én a következőkre gondoltam:
- Burnett: A titkos kert
- Michael Ende: A végtelen történet
- Katherina Patterson: Híd Terabithia földjére (ezt nem olvastam, de ha legalább olyan szép, mint a film, mindenképp jó olvasmány lehet ennek a korosztálynak)
- Gerald Durell: Állatkert a kastély körül
- Asimov: Én, a robot

Szerintem amúgy ajánlott irodalmak szempontjából a téma bármi lehet, én elsősorban azt tartottam szem előtt, hogy a könyv azért némi irodalmi értékkel is bírjon és emellett azért közel álljon valamennyira az ilyen korú gyerkőcök érdeklődési köréhez. Még a Legyek urán gondolkodom, de az lehet, hogy inkább nagyobbaknak való.

Amadea írta...

A Légy jó...-val is az a baj, hogy hiába jó, egy ennyi idős emberke nem tudja szeretni (persze vannak kivételek), és érteni sem egyszerű. Megterhelő. Jókaitól még a felnőttek egy része is falra mászik. Sztem ezeket a kötelezőket át kellene tolni 16 éves korra. És akkor is több közül lehetne választani, egyéni választás itt is, stb. És a nehezebbeket nem egymás után nyomni, hanem közbe iktatva könnyebbeket (akár Alient is:), hogy nehogy totál depisek legyenek év végére + felfrissüljön a szürkeállományuk és azért mosolyogjanak is néha olvasás közben, hiszen ez az egyik célja - örömet szerezni...

Tara Nima írta...

az jutott eszembe, hogy tényleg elég nehéz kiválogatni, mi is legyen ajánlott. elsős gimiben olvastam a Bűn és bűnhődést (ami ugye közvetlenül ott van a 8. mellett, szinte semmi különbség), és imádtam. tény, hogy amikor kinyitottam, biztos voltam benne, hogy utélni fogom, mert kötelező is, orosz is, vastag is, meg egyébként is, kit érdekel...és nem tudtam letenni. ennek ellenére nem hiszem, hogy a korosztály 90%-a bármit is felfogott volna belőle, vagy szívesen emlékszik rá vissza.
és Jókait tényéeg 16-17 évesen élveztem igazán. se előtte, se azóta.
és lehetne akár oylan is, hogy nagyobb figyelmet fordítani a művek hátterére, és nem kellene mindenkitől olvasni, csak akinek a műve valami miatt felkelti a gyerek érdeklődését. (lenne egyáltalán valaki, aki olvasna ilyen feltételek mellett?)

Amadea írta...

Meg az jutott eszembe, hogy ha a srácok elolvasnak egy-egy könyvet, mondjuk lenne néhány füzet, és beleírnák a véleményüket (vigyázat, nem a tartalmát!), a többiek pedig olvasgatnák, és ami a többiek leírása alapján szimpi, megpróbálják elolvasni, tehát afféle kedvcsináló. + ugye ekkor már a barátok véleménye kezd nagyobb súllyal latba esni, mint a családé.

Névtelen írta...

Én A legyek urát nem erőltetném, csak ha ők akarják. Viszont szerintem az Állatfarm nem rossz ötlet, ha én tanár lennék mindenképp érdekelne, hogy a gyerekek mit szűrnek le belőle, úgy, hogy még történelemből nagyon messze vannak. Amellett elég rövid, kifejezetten élvezetes és persze furdalna a kíváncsiság, hogy mennyire birizgálja az igazságérzetüket.

Lobo írta...

Itt van néhány jó ajánlat:
http://jugyu-gyakkonyvtar.klog.hu/?p=389

Névtelen írta...

Bár már elég régen tetted fel a kérdést, azért nem állhatom meg, hogy egy ajánlást ne tegyek. Számomra nagy élmény volt Hooper, Mary-Édességek kicsiny boltja c. könyve. Ajánlottam a 12 éves lányomnak, akinek szintén elnyerte a tetszését, és a könyv folytatását már ő kérte névnapi ajándéknak. (Szirmok a hamuban)
Az első kötet a londoni pestis idején játszódik, a fiatalok számára is jól átérezhető nyelvezettel, míg a második könyv a nagy londoni tűzvész törénetébe enged betekintést. Természetesen mindkét résznek ugyanazok a szereplői, izgulhatunk a főhősért bőven. Őszintén ajánlom, nem csak gyerekeknek!
Annamarie